Nieuws

Voorlopig rapport Crash Turkish Airlines 737-800

Vandaag heeft De Onderzoeksraad voor veiligheid een voorlopig rapport gepubliceerd over de crash van een Boeing 737-800 van Turkish Airlines, geregistreerd TC-JGE, die op 25 februari 2009 om 10:26 kort voor de landing op de Polderbaan van Schiphol verongelukte.



In het rapport wordt bekend gemaakt dat tijdens de vlucht er in de cockpit er diverse keren een geluidswaarschuwing te horen was met betrekking tot de landingsconfiguratie (o.a.: landingsgestel niet uit, vleugelkleppen niet uit, e.d.). Dit terwijl het vliegtuig nog op een grotere hoogte boven Flevoland vloog. Dit is nog veel te vroeg om et landingsgestel uit te halen.

Ook is bekend dat het 'autothrottle system' op een hoogte van ongeveer 2000 voet in de 'retard' modus kwam. De retard modus zorgt er voor dat de gashendel helemaal dicht getrokken wordt, tijdens de 'landing flare', waarbij de neus van het vliegtuig een paar graden boven de horizon komt, valk voor dat het vliegtuig de landings baan raakt. Op ongeveer 460 voet boven de grond overtrekwaarschuwingssysteem (stall) geactiveerd, hier na zijn de gashendels naar voren gegaan maar vervolgens weer terug gingen naar de oorspronkelijke stand. Hoe dit gebeurde (bemanning of automatischepiloot) wordt nog onderzocht. Op dat moment had het vliegtuig een snelheid van 110 knopen, een pitch hoek (stand van de neus boven de horizon) van ongeveer 11 graden en invalshoek van 20 graden.

Volgens de laatste op de 'digital flight data recorder' opgenomen gegevens was, op het moment de 'digital flight data recorder' stopte, de stand van de neus van het vliegtuig 22 graden boven de horizon en de dwarshelling 10 graden naar links.

Bij de eerste uitslagen van de Onderzoeksraad, werd bekend dat een falende radio hoogte het autothrottle system verkeerde gegevens gaf.

Geplaatst: 23:59 28-04-2009
Terug naar nieuws oversight.