Nieuws

OpenSkies-topman: 'Niet goed, geld terug'

SCHIPHOL - “Voor ons is deze tijd van economische onzekerheid een ideaal moment om een luchtvaartmaatschappij als de onze te lanceren”, zei managing director Dale Moss van OpenSkies woensdag (15 oktober) bij het vertrek van de eerste vlucht van de Britse businesscarrier van Schiphol naar New York. Moss onderschreef in zijn openingsspeech het vertrouwen in zijn product door een ‘niet goed, geld terug’ actie aan te kondigen.

“Wij bieden een aantrekkelijker businessproduct dan de reguliere collega’s èn bieden lagere vliegprijzen. Dat is iets dat de consument aan zal spreken in deze tijden van economisch pessimisme.”

OpenSkies heeft ten opzichte van andere - mislukte - businesscarriers een groot voordeel: de steun in de rug van moedermaatschappij British Airways. Zo profiteert OpenSkies mee met het hedgebeleid van BA. “Er zijn de laatste dagen voldoende mensen geweest die me vroegen: ben je niet gek om nu een airline te beginnen? Ik vertel ze dan dat we niet nu beginnen, maar al twee jaar bezig zijn met de voorbereidingen.”

OpenSkies gaat voorlopig zes keer per week vliegen van Amsterdam naar de grootste luchthaven van New York: JFK. Het toestel vertrekt om 13.20 uur vanaf Schiphol en komt om 15.35 uur plaatselijke tijd aan. Vanaf JFK vertrekt het toestel om 20.05 uur om later om rond 9.40 uur de volgende ochtend aan de airbridge in Schiphol aan te meren.

Moss meldt aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl dat er voorlopig dagelijks (behalve op zaterdag) vanaf Schiphol wordt gevlogen. “Het is niet onze bedoeling om zo snel mogelijk een tweede dagelijkse vlucht te lanceren. Dit doen we pas als het echt nodig is. Een snelle uitbreiding drijft ons wellicht in een uitgebreid prijsgevecht en dat willen we natuurlijk niet.”

Orly
Afgelopen zomer startte het Britse OpenSkies met vluchten vanaf de luchthaven Orly in het zuiden van Parijs naar New York JFK. British Airways nam per 2 juli ook nog eens de Franse businesscarrier l’Avion over, die met een 757-200 naar de Verenigde Staten vloog vanaf januari 2007. Moss meldt dat OpenSkies het na overname het product heeft verbeterd. Vanaf Parijs wordt er drie maal daags gevlogen: twee keer naar Newark in New Jersey en eenmaal per dag naar JFK.

OpenSkies vliegt met vier Boeing 757-200’s, uitgerust met winglets om zuiniger te kunnen vliegen. Eind 2009 moet dit aantal zijn gegroeid tot zeven, meldt OpenSkies Vice President Sales Toby Joseph aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl. De Boeing 757-200’s van OpenSkies zijn voorzien van slechts 64 stoelen, waarvan 40 in PREM+ en 24 in BIZ, de business class van OpenSkies. In de BIZ-reisklasse hebben passagiers de beschikking over ‘fully lie-flat’ bedden. De PREM+ klasse biedt reizigers 132 centimeter beenruimte en een 140 graden leuning.

Prijsvechter
Joseph: “Wij hebben het over stoelen en bedden om het verschil in de twee klassen weer te geven.” Joseph vindt desgevraagd de benaming ‘prijsvechter voor de businessmarkt’ een prima term voor waar zijn maatschappij voor staat. “We hebben een aantrekkelijk product voor de vakantiereiziger die iets meer wil betalen voor beduidend meer comfort. We zijn vooral interessant voor de zakenreiziger die minimaal het comfort van de zogenaamde legacy-maatschappijen wenst, maar dan met een aantrekkelijker prijskaartje”.

Nadat Amsterdam als nieuwe bestemming is opgenomen in het nog geringe netwerk van de maatschappij wil OpenSkies zich met hetzelfde concept richten op vluchten vanaf Frankfurt, Milaan en Brussel.

Punten sparen
Reizigers die vliegen met OpenSkies verdienen punten op basis van de klasse waarin ze vliegen en het aantal gevlogen mijlen. De punten kunnen worden ingewisseld bij OpenSkies en bij het British Airways Executive Club Frequent Flyer Programma, maar niet bij leden van luchtvaartalliantie oneworld waarbij British Airways is aangesloten. Volgens topman Dale Moss zal er ook geen sprake zijn van samenwerking met een alliantie, noch van code-sharing. “We zijn echt een point-to-point carrier.”

Inflight entertainment
Voor het inflight entertainment maakt OpenSkies gebruikt van losse audio/video units met meer dan vijftig uur aan programma’s. Daarnaast ontvangen alle passagiers service van de Conciërge Desk. Deze service houdt in dat reizigers hulp krijgen bij het boeken van hotels, restaurants en sightseeingtours.

Verkoop van OpenSkies-tickets wordt in Nederland verzorgd door het verkoopteam van British Airways. Tickets zijn ook te boeken in de reserveringssystemen (GDS’en), via de eigen websites en partijen als Airtrade en ATP.

Zie http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=28167 voor het nieuwsbericht met foto's erbij van de vliegtuigen.

Bron: luchtvaartnieuws.nl

Geplaatst: 17:31 16-10-2008
Terug naar nieuws oversight.