Forums

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Luchthavens
Auteur Bericht
FsTheo
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 9:14, 07/07/2007 Reageer met quote Naar boven

Sommigen zullen vreemd opkijken.. Stadskanaal?!? Shocked
Okee, luchthaven is misschien een groot woord, maar een vliegveld is er wel degelijk!

Onderstaand verhaaltje had ik eerder gepubliceerd op Dutchfs, maar daar willen we wat meer FS en wat minder Real Life gaan doen (vandaar DutchFS Very Happy )en omdat ik het verhaaltje bewaard had, dacht ik dat jullie het misschien wel leuk zouden vinden om hier te lezen..

Vliegveld Stadskanaal, toch indrukwekkend..

Want je hebt een idee van een ultralightveldje, een strookje groen, wat markeringen en 'that's it'! Maar dat blijkt toch anders te liggen in Stadskanaal.

Een ruim veld, (zo breed zelfs dat de trikes er overdwars kunnen opstijgen! Laughing ) een clubgebouw, een toren erop, 6 hangaars(!) ruime parkeergelegenheid en zelfs een campinkje voor de mensen die lekker veertien dagen willen vliegen!

Image

We waren er net op de laatste dag van de week, waarin militaire (oud) beroepsvliegers en 'torenwachters' zich uitgeleefd hadden in het ultralight vliegen. Stadskanaal doet dat één keer per jaar, maar er is een wachtlijst! Zelfs drie keer per jaar zou kunnen, zoveel belangstelling is daar voor!

Image

Even naar het einde van de 350 meter lange baan gelopen, alle toestellen stonden aan de grond, dus ik dacht, het kan wel even..(Maar ze hadden me wel gezien!) Embarassed Laughing

Image

Precies halverwege de baan, zit de 1/2 markering, best handig om te weten, rol ik uit, start ik door..

Image

Op naar de hangaars! Ze hebben er wel 6, alleen hoorden we dat er zo'n 90(!) toestellen gestald stonden en dat leek ons nou weer een beetje overdreven, zoveel vloeroppervlakte was er niet.

Image

Toch bleek, toen we eenmaal binnen waren in een van de hangaars, dat het verhaal wel eens kon kloppen, ze hangen die dingen namenlijk gewoon op!!

Image

Waar je ook keek, op de grond stonden toestellen, Shocked

Image

aan het plafond hingen toestellen, Smile

Image

aan de muren hingen toestellen, Very Happy

Image

toestellen aan lieren, Laughing

Image

Toestellen op hefbrugjes, waar je ook keek, vliegtuigjes! Mr. Green

Image

Sommige met heel eenvoudige cockpitjes, andere, die we later buiten zagen, met alles erop en eran!

Image

Motortje voorop, maar hee, wel een Bombardier hoor!

Image

We wilden natuurlijk alles zien, dus hier loopt Arno achter de Havenmeester Gerard aan, om de brandweerwagen te bekijken.

Image

Dan maar eens de toren in. Het hele clubgebouw met daarop de toren is door de leden zelf gebouwd! De een metselde, de ander timmerde, de derde is dakdekker van z'n vak en zo hebben ze samen dit mooie gebouw neegezet!

Image

Een mooi uitzicht, alleen met die afgelopen weken van +35 graden, was het daarboven, nog ietsje warmer. En ramen open is soms lastig, de buurman van het vliegveld, dat is een Cartbaan en dat maakt meer lawaai als de toestellen!

Image

Een dubbeldekker! Een schitterende vogel die we later maar eens van dichtbij bekeken hebben!

Image

En.. een pijl.. Even van dichtbij kijken:

Image

En natuurlijk even gevraagd wat het was. Niet alle toestellen hebben radio communicatie en willen toch graag weten welke richting ze moeten aanhouden tijdens de landing. En vanuit de verte kun deze op- en omklapbare pijl al zien liggen, zodat ze zich kunnen voorbereiden.

Image

Daar istie dan, de Icarus C42. Daar hebben ze er drie van en er worden vlieglessen mee gegeven.

Image

Dit toestel zag je bij de eerste foto's op de brug. De eigenaar haalde hem net naar beneden.
Er gaat 65 liter loodvrije benzine in, en vervolgens vlieg je daar 1100Km mee!

Image

Maar dit toestel heeft dan ook een behoorlijk kompleet interieur!

Image

Deze was te koop, samen met een broertje! Voor zo'n 6 tot 8000 euro, ben je de nieuwe eigenaar! Hij wordt hier net getankt, jerrycan op de vleugel en dan maar hevelen!

Image

Massief rubberen achterwieltje!

Image

Er werd wel gevlogen, maar de wind stond bijna haaks op de baan. En dan krijg je toch ontzag voor deze piloten. Door het gewicht van ultra, of microlights, maximaal 450 Kg, worden ze alle kanten opgeslingerd en moet er continue gecorrigeerd worden, stuurtje naar links, voetjes naar rechts en als de wind even wegvalt alles weer in't midden. Je ziet er hier een knap scheef binnenkomen! let wel, hij vliegt dus rechtuit en kwam niet uit een bocht!
(Hee, daar staat die dubbeldekker...)

Image

Schitterend toestel en.. zelfbouw! 3 jaar heeft de eigenaar aan dit toestel gewerkt, alles zelf gemaakt! (Nee, niet de motor en dat soort dingen natuurlijk)

Image

Tja, wat valt er nog te zeggen?

Image

Het neusje van de za.. Kiebitz!

Image

En heel klassiek, de piloot achterin! Overigens begreep ik dat nu dit toestel afwas, de goede man zich een beetje verveelde.... Hij is maar met een nieuwe begonnen!!

Stadskanaal, een paar uurtjes rondgekeken, ook achter de schermen. Ik vond het leuk, Arno vond het leuk en Gerard, de Havenmeester vond het leuk om te doen. Uiteraard hebben we het ook nog over FS gehad en de nieuwe ontwikkelingen die op komst zijn, NL-2000 V3, FSX, al met al, zo klein als het is, ook Stadskanaal is de moeite waard!

Theo Wink
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Bekijk de homepage
joost
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 14:14, 07/07/2007 Reageer met quote Naar boven

Leuk verslag!
Bedankt voor het posten
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
mitchellboon
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 13:00, 24/07/2007 Reageer met quote Naar boven

leuk verslag Wink
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Luchthavens