Forums

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie
Auteur Bericht
KevinSchepers
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 10:21, 31/07/2011 Reageer met quote Naar boven

Ik wil een start maken met luchtvaartfotografie en hiervoor zoek ik het juiste betaalbare objectief. Ik dacht eerst aan deze: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Telephoto_Zoom/EF_75-300mm_f4-5.6_III/. Helaas heeft dit objectief geen image stabilizer en las ik mindere reviews over dit objectief. Toen viel mijn oog op deze: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Telephoto_Zoom/EF-S_5-250mm_f4-5.6_IS_II/. Deze heeft wel IS, is duurder, maar heeft wel een kortere brandpuntsafstand.

Wat is de beste keuze, of zit ik helemaal verkeerd?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 13:23, 31/07/2011 Reageer met quote Naar boven

Het eerste objectief heb ik hier liggen, opzich is dat, voor het geld, een heel leuk beginnersobjectiefje.
IS kán handig zijn, maar is zeker géén vereiste met vliegtuigfotografie.
Als je een statief gebruikt is IS onbruikbaar bijvoorbeeld [ afhankelijk van je doel ] maar bijvoorbeeld langs de polderbaan staat veel wind, dan kán IS handig zijn, juist omdat het toch wel iets scheelt in bewegingsonscherpte.

Mijn oudere foto's in de datebase zijn allemaal geschoten met de Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III.
Ik ben er niet ontevreden over, maar het kan altijd beter.

De tweede objectief, het objectief dat ik wilde aanschaffen heel recent, juist vanwege het bereik,55-250mm is een mooi bereik [ je doet dit x1,4 vanwege de cropfactor van je camera ].
Helaas was dit objectief niet op voorraad, dus heb ik gekozen voor de Tamron 18-270 f3.5-6.3 Di II VC.

Verwacht zoiezo géén fotografische hoogstandjes in het begin, je zal eerst je body goed moeten kennen voor je het beste uit je objectieven haalt.
Nu is er wel 1 ding wat ik zou onthouden; objectief is voor het leven, je body voor 'heel even'.....vergeet daarom ook geen filter, al is het een werkloos UV filter, voor de bescherming van je glas.
Je body gaat een x-aantal jaar mee, je glas dus veel langer. misschien iets om in je achterhoofd te houden bij de aanschaf van een objectief...Wink

D.
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 13:33, 31/07/2011 Reageer met quote Naar boven

En over dat 'kortere brandpuntafstand'.......
Opzich is dat geen probleem, de foto kan je in een beeldbewerkingsprogramma 'croppen' in een bepaald formaat waardoor je achteraf dus kan 'inzoomen' op het onderwerp....

Mijn ervaring met schieten op de max. brandpuntsafstand is dat de foto vaak niet geheel scherp is of lichtjes bewogen, waardoor achteraf bewerken lastig is.
Let wel, bewegende onderwerpen heb ik het hier over, schieten op het Panoramaterras op max is geen enkel probleem....

Ik denk dat je met de 55-250mm prima uit de voeten kunt, grote kisten vol in beeld [ met ruimte in beeld voor horizoncorrecties meegeteld ] komen bij mij op gemiddeld 40mm afhankelijk van mijn plekje.
KevinSchepers
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 23:02, 01/08/2011 Reageer met quote Naar boven

Heel erg bedankt voor je antwoord(en)! Smile In mijn hoofd achterhoudende dat het glas inderdaad veel langer mee gaat dan de body, ben ik 'verliefd' geraakt op dit objectief: http://www.canon.nl/For_Home/Product_Finder/Cameras/EF_Lenses/Telephoto_Zoom/EF_70-300mm_f4-5.6_IS_USM/. Deze heeft ook een brandpuntsafstand van 300mm, alsmede IS en ik lees er zeer goede reviews over. Het is het duurste objectief in de voor mij op dit moment betaalbare telezoom objectieven, maar aangezien zulk glas misschien wel levenslang mee gaat, kan ik het mijns inziens als een investering zien, in plaats van een grote uitgave, nietwaar? Wink
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 0:11, 02/08/2011 Reageer met quote Naar boven

Goede keuze, en je moet ergens beginnen nietwaar? Wink
Vergeet je filter niet [ uv, en eventueel circ. pol. respectievelijk een euro of 20 en 50 afhankelijk waar je koopt, filtermaat is volgens mij 58mm..Smile ] en een eventuele zonnekap [ kan je zo googlen, welke kap erbij hoort/past, dealextreme heeft ze voor een paar euro, de echte kosten ongeveer 50...Mad ]

Veel plezier!

D.
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 0:12, 02/08/2011 Reageer met quote Naar boven

Welke body heb je? Very Happy
Daniel
Admin
Admin

BerichtGeplaatst: 20:07, 02/08/2011 Reageer met quote Naar boven

Filter is zeker een aanrader. Het heeft mij al een kapotte lens bespaart!

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
KevinSchepers
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 21:18, 03/08/2011 Reageer met quote Naar boven

Ik heb 'n 600D. Wink
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 22:56, 03/08/2011 Reageer met quote Naar boven

Nice... ik heb nu een 450D/RebelXD, fijn, handzaam lichte body...sta er zelfs mee in de regen af en toe, no problem.... Very Happy Cool
KevinSchepers
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 18:59, 05/09/2011 Reageer met quote Naar boven

Om nog eens terug te komen op dit topic: wat is het grote voordeel van een zonnekap en is deze aan te raden, bijvoorbeeld om leuk te kunnen fotograferen 16 en 17 september? Wink
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 21:43, 14/09/2011 Reageer met quote Naar boven

Zonnekap: 1 van de voordelen is dat je objectief beschermd is tegen stoten of vallen, het kán je dus geld schelen bij de aanschaf van een uv-filter die je bij gebruik met kap dus eigenlijk niet nodig hebt.
Ook kan het in sommige omstandigheden helpen om 'lensflare' tegen te gaan, hou er wél rekening mee dat dit alleen geldt als je de zon [ of andere lichtbron ] NIET in beeld hebt.....
Lensflare: http://www.dutchplanespotters.nl/main/modules.php?name=albumv2&file=netview&id=3635&ac=&al=&lo=&rg=&pe=ShyaMie&zoek=&idx=0&size=M

Een nadeel van een zonnekap is dat bepaalde filters [ circulair polarisatie bijvoorbeeld ] op sommige objectieven niet meer te bedienen is door de montage van de kap....al heb je objectieven in de duurdere regionen die daar wat op gevonden hebben.

Als je geen zonnekap geleverd krijgt bij je objectief, en je koopt er 1, neem er dan wel 1 die geschikt is voor jou objectief, heb je een niet passende kap heb je kans dat bij inzommen het uiteinde van de kap in beeld komt. [ vignetering ]

Hoop dat je zo iets meer te weten bent gekomen Smile

D.
KevinSchepers
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 9:41, 15/09/2011 Reageer met quote Naar boven

Bedankt voor de reactie! Hier kan ik inderdaad iets mee!! Smile
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie