Forums

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie
Auteur Bericht
Wynand
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 16:33, 21/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Hallo,

Mijn digitale fototoestel van Canon is overleden. Wink Ik ben daarom op zoek gegaan naar een nieuwe camera waarmee ik vooral foto’s van vliegtuigen wil gaan maken.

Mijn camera moest voldoen aan een aantal eisen, namelijk:
- 12/14+ megapixel voor veel details en mooie uitsnedes
- Veel optische zoom;
- Groot LCD scherm;
- Oplaadbare accu;
- HD filmen;
- Max 250 euro incl. accessoires.

En tweetal merken kwamen naar boven: Nikon en Sony. Het eerst genoemde merk valt af omdat Kamera-Express mij Nikon niet kon aanraden. Mijn voorkeur gaat dus naar Sony.

Zouden jullie kunnen adviseren welke type ik het best kan nemen? Hebben jullie misschien tips die bij de aankoop kan betrekken?

Groetjes Wynand
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 20:03, 21/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Persoonlijk zou ik niet voor een Compact gaan, maar investeren in de toekomst.....Wink
Heb verder weinig verstand van Compacts dus kan je niks adviseren, alleen maar door te sparen voor een DSLR, daar heb je véél meer profijt van..Wink
Awax
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 17:08, 22/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Hallo Wynand,

Voor 250 euro kan je wel een mooie compactcamera kopen. Maar daarmee kan je geen goede spotfotoos maken. Je kan niet goed op je onderwerp richten en de objectieven zijn niet scherp genoeg om vergrotingen te maken. Zoals EHAM36L al schreef heb je daar een spiegelreflex voor nodig.En een 70-300 mm zoomlens behoort eigenlijk wel tot het basisgereedschap van een spotter. Mijn spullen hebben bij elkaar toch wel 800 euro gekost. Een Nikon D5000 en Tamron 18-250 met diverse filters.
Wat je wel kan doen is kijken op marktplaats voor tweedehands camera's.

Succes, Awax.
Daniel
Admin
Admin

BerichtGeplaatst: 20:37, 22/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Compact (semi compact) camera's vallen best mee hoor. Ik heb zelf een Olympus SP-570UZ en kan er behoorlijk foto's mee nemen. Ik merk wel dat hij het zwaar krijgt als het donkerder wordt en er hogere ISO's nodig zijn. Het is niet een compact camera in dat je hem in de broekzak kan stoppen, maar dat vind ik helemaal niet erg. Prijskaartje 2 jaar gelden was 400 euro, maar je heb nu vergelijkbare modellen voor de helft van dat.

Paar camera's die op dit moment wel geschikt zijn binnen die prijs (om en na bij):
- Fujifilm Finepix S2500HD, S2800HD, S2950, S3300, HS10. (laaste 2 is heel veel zoom, 624 en 720mm!)
- Pentax X90
- Sony Cybershot DSC-HX1
- Panasonic Lumix DMC-FZ45, DMC-FZ100
- Nikon Coolpix L120

Als laste tip: als ik jouw was zou ik nog even naar je eisen lijstje kijken. Groot LCD scherm, is dat echt nodig? HD filmen: hoe vaak ga je dat doen?
12/14+ megapixel voor veel details en mooie uitsnedes ? Is dat echt nodig al je veel zoom hebt?

En nog een vraag: wat voor canon had je?

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Wynand
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 9:38, 29/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Heay,

Tnx voor jullie input. Hier kan ik echt wat mee. Very Happy

@ Awax @ EHAM36L
Je kunt je hobby natuurlijk zo duur maken als je zelf wilt. Ik zit helaas op dit moment niet in de slappen was. Daarnaast ben ik ook geen wekelijkse spotter. Op grond van kosten/baten wil ik niet meer als 250 – 420 euro uitgeven. Je zit ook nog met allerlei accessoires. De beste van Sony is op dit moment de NEX-5. Deze gaat boven mijn budget.

Quote:
En nog een vraag: wat voor canon had je?

Ik had een Canon EOS D60. Daar was ik niet echt tevreden mee.

Quote:
[Groot LCD scherm, is dat echt nodig? HD filmen: hoe vaak ga je dat doen?
12/14+ megapixel voor veel details en mooie uitsnedes ? Is dat echt nodig al je veel zoom hebt?]

Je hebt helemaal gelijk. Deze zaken heb ik eigenlijk niet nodig. Bij nader inzien zorgen deze opties dat het toestel wel duurder wordt, terwijl helemaal niet zeker is of je betere foto;s krijgt.

Quote:
Paar camera's die op dit moment wel geschikt zijn binnen die prijs (om en na bij):
- Fujifilm Finepix S2500HD, S2800HD, S2950, S3300, HS10. (laaste 2 is heel veel zoom, 624 en 720mm!)
- Pentax X90
- Sony Cybershot DSC-HX1
- Panasonic Lumix DMC-FZ45, DMC-FZ100
- Nikon Coolpix L120

Je hebt me goed geholpen met deze lijst. Ik twijfel nu heel sterk tussen de Sony Cybershot DSC-HX1 en de Panasonic Lumix DMC-FZ100. Ik ga nog eens langs bij kamera-express om te vragen welke nu het beste is. Als ik mijn definitieve keuze heb gemaakt laat ik het jullie weten.

Hartelijke groeten

Wynand
Twan-v-B
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 16:04, 12/04/2011 Reageer met quote Naar boven

Hallo Wynand,

Ik heb momenteel zelf een Sony a200 (deze maken ze niet meer) en ik ben er zeer tevreden over. Ik heb in het verleden ook wel langs de baan gestaan met een compact maar dat is echt niet bevredigend.

Ik heb 2 jaar geleden €350,00 voor de camera betaald (in Spanje, niet helemaal betrouwbaar maar kon hem gewoon registreren bij Sony en nooit problemen gehad). Daar zat een standaard lens bij van 15-70mm en ik heb er een Tamron 70-300 lens bij gekocht voor €150,00 bij Topdeals in Zeist.

Extra batterij, geheugenkaartje en filters zijn niet echt de kosten maar die zijn ook niet heel nodig. Althans, de batterij en het geheugenkaartje zijn alleen nodig als je hele dagen erop uit trekt.

Een UV-filter is wel een must en eventueel polarisatie filter als je veel met zonlicht gaat werken.

Als je de camera vaak meeneemt naar feestjes of festivals is het inderdaad niet heel handig om de hele tijd een DSLR mee te slepen. Maar het is echt een uitkomst voor natuurfotografie, portretfotografie en vliegtuigspotten.

Misschien dat dit helpt. En anders inderdaad op Marktplaats.nl of ebay.de kijken voor koopjes.

Succes, Twan

DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 13:43, 20/04/2011 Reageer met quote Naar boven

Hoi Twan,

Quote:
Als je de camera vaak meeneemt naar feestjes of festivals is het inderdaad niet heel handig om de hele tijd een DSLR mee te slepen. Maar het is echt een uitkomst voor natuurfotografie, portretfotografie en vliegtuigspotten.

Misschien dat dit helpt. En anders inderdaad op Marktplaats.nl of ebay.de kijken voor koopjes.

Bedankt voor je adviezen. Jij en ook de mensen bij kamera-express hebben me overtuigd dat je voor vliegtuigspotfotografie een dSLR nodig hebt. Op dit moment heb ik echter alleen een compact-camera.
Omdat ik niet over ruime financiële middelen bezit, ben ik afhankelijk van Marktplaats. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn. Ik heb echter op dit moment nauwelijks tijd - vanwege werk/studie – om hier goed voor te gaan zitten.
Later dit jaar heb ik meer tijd en dan zal de gewenste camera er zeker komen.

Groet.

Wynand
NB: op deze site http://www.digitalefotografietips.nl/ staan veel (algemene) tips over digitalefotografie!
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie