Forums

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Luchtvaart Televisiegids
Auteur Bericht
Wynand
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 16:29, 21/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Op maandag 4 april om 20.00 Air Crash Investigation op NGC!

In de ochtend van 25 februari 2009 bereidt Turkish Airlines vlucht 1951 zich voor op de landing in Amsterdam. Op het laatste moment eindigt de landing in een ramp, de Boeing 737 stort neer vlakbij Schiphol. Negen mensen komen om, waaronder drie piloten. De beelden van de crash verspreiden zich snel over de hele wereld.

De laatste keer dat een toestel neerstortte bij Schiphol is langer dan tien jaar geleden. De 737 is het best verkopende commerciële vliegtuig en dagelijks vliegen meer dan 1,5 miljoen passagiers met dit toestel. Daarom was het van het grootste belang om uit te zoeken wat het probleem was.

Lag de vliegtuigcrash aan de piloot, de onderhoudsmonteur of vliegtuigfabrikant Boeing? In Air Crash Investigation: Schiphol Disaster wordt de oorzaak van het ongeluk uitvoerig onderzocht.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 20:21, 21/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Ja klopt, 2 weken geleden is dezelfde uitzending geweest op dezelfde zender.....interesting, mede omdat de kist op 500 meter van mijn werk in het weiland lag.... Rolling Eyes
Normaal gesproken komen de kisten tussen de 90 en de 150 meter over mijn dak heen, approach Polderbaan, in dit geval [ volgens de Rijks Luchtvaart Dienst! ] is de kist op 15 [ VIJFTIEN ] meter over mijn dak gegaan....het was een gekkenhuis die dag bij ons, mede omdat de Ringdijk [ ofzoiets ] afgesloten was en men van alle uithoeken kwam kijken en ons terrein vol stond met mensen die kwamen kijken naar de kist.....
Ik heb de kist niet zien, maar wel horen neergaan, een hele doffe klap [ klei ] na een zeer hard geluid over ons hoofd, we stonden eigenlijk meteen buiten en hebben 112 gebelt.....gelukkig zagen we een hoop mensen uitstappen, dus onze conclusie op het moment was dat de crash ansich meeviel....[ ondanks de 8[?] doden ]

Anyway.....docu is zeker de moeite waard om te checken!
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 20:28, 21/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Overigens zijn er door de luchthaven zelf zeer domme fouten gemaakt op de bewuste dag, zoals je weet is er een Brandweer Kazerne op de Polderbaan, maar men is via de A9 en zwanenburg komen aanrukken, terwijl men via de Kromme spieringweg en de Oude Schipholweg maximaal 2 minuten rijden van de crash verwijderd was....het heeft meer dan 20 minuten geduurt voor de eerste Crashtender op de plek van de crash was Laughing
Awax
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 19:13, 22/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Hallo Wynand,
We hebben het wel druk met je, maar wel leuk hoor.
Ik heb de docu gezien. Als ik het goed begrepen heb was hier zoals zo vaak sprake van een zeldzame combinatie van factoren. In dit geval een misfunctionerende radiohoogtemeter en piloten die het te druk hadden met het doornemen van hun checklist om uit het raam te kijken. De hoogtemeter gaf -8 meter aan en dus liet de computer gas terug nemen en de neus omhoog komen. In werkelijkheid zat het toestel veel hoger, had veel te weinig snelheid om voldoende lift te creeëren en viel uit de lucht ipv op de baan. Op het laatste moment hadden de piloten door wat er aan de hand was en gaven gas, maar het was al te laat.
Andere toestellen hadden hetzelfde probleem met de hoogtemeter, maar de piloten hebben steeds op tijd de boordcomputer overruled.

Groeten, Awax.
Daniel
Admin
Admin

BerichtGeplaatst: 20:45, 22/03/2011 Reageer met quote Naar boven

Wie het officiële rapport wil lezen, hij is bij de De Onderzoeksraad voor veiligheid te downloaden.

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Luchtvaart Televisiegids