Forums

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie
Auteur Bericht
Aranca
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 15:37, 04/07/2015 Reageer met quote Naar boven

Ik gebruik een Canon 100-400 zoomlens. Nu krijg ik vaak foutmeldingen als contactpunten reinigen (die heb ik gereinigd) , AF werkt opeens niet meer en de camera schakelt naar MF of het diafragma staat opeens op F00.
Weet niet zeker of het probleem in de camera of de lens zit. Het lijkt een communicatiestoring tussen lens en camera te zijn die het ene moment wel en het andere moment niet optreedt. Erg onvoorspelbaar en frustrerend dus.
Soms helpt het de batterij in en uit te halen of de lens opnieuw op de camera te schroeven.

Iemand dit toevallig ook meegemaakt of is het 'lastig' voor zo'n lens om relatief verticaal i.p.v. horizontaal te fotograferen?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
Daniel
Admin
Admin

BerichtGeplaatst: 17:44, 04/07/2015 Reageer met quote Naar boven

Dit lijkt mij het soort probleem waar je het beste even mee terug naar de winkel kan. Wellicht dat ze daar de contact punten even wat grondiger kunnen schoonmaken.

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Aranca
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 18:35, 04/07/2015 Reageer met quote Naar boven

Ben er al mee bij de dealer geweest en zij wilden zelf niks aan de lens doen, zelfs niet de contactpunten reinigen. Hoewel ze (op mijn risico) wel de sensor van m'n camera wilden reinigen. Mijn man heeft de contactpunten grondig schoongemaakt voor me met alcohol zoals werd geadviseerd door Canon.

Enige optie was de lens opsturen met volgens hun het risico dat ie het op dat moment of met een andere camera net wel goed doet en hij dus linea recta teruggestuurd wordt en ik €75 lichter ben.
Canon zelf denkt dat het aan de lens ligt maar op mijn oude camera (die ik liever niet meer gebruik) doet ie het gewoon prima. Beetje een dilemma dus.
Wel een duur dilemma vrees ik Confused
Daniel
Admin
Admin

BerichtGeplaatst: 20:06, 04/07/2015 Reageer met quote Naar boven

Hmm, lastig. Misschien is het een idee om langs te gaan bij een sensor cleaning dag bij een andere camera winkel? Op dit moment kan ik even nergens wat vinden, maar Kamera Express, Foto Booms en Calumet hebben vaak dit soort dagen. Dan komt er iemand langs van Canon / Nikon service centrum om sensors te reinigen. Mijn ervaring met Nikon is dat ze nooit te moeilijk doen om ook naar andere probleempjes te kijken. Als het echt ingewikkeld is zullen ze alsnog zeggen dat je hem moet opsturen. Maar ik vermoed dat contacten reinigen wel binnen de mogelijkheden valt.

Calumet heeft ook een betaalde reparatie service. Wellicht loont het om daar even langs te gaan om advies te vragen.

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
aerovet
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 13:07, 05/07/2015 Reageer met quote Naar boven

Dag Aranca,

doet jouw lens dit ook als niet maximaal uitzoomt (minder dan de 400 mm stand?)
Mijn zoon komt dit probleem tegen met zijn Sigma 170-500 mm
Bij foto's op 500 mm komt er regelmatig de melding 'error 99'
Bij jou ook?? Bij hem helpt het tot max 400 mm in te zoomen.
Als er toch een foutmelding komt, dan accu eruit en weer erin

Logica zit er niet in, maar is te proberen.....
Lens is ook al voor reparatie geweest, maar doet het nog steeds...

Mijn eigen Canon 100-400 geeft (gelukkig) deze ellende niet..

Ben benieuwd naar jouw ervaringen.......

Gert Jan
Aranca
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 18:29, 05/07/2015 Reageer met quote Naar boven

Hoi Gert Jan,

Fijn dat je ook ff met me meedenkt! Bij deze mijn ervaringen nog even op een rijtje:

Wat je zegt echt logica zit er niet in en vind het dan ook moeilijk om te bepalen wanneer ie welke klacht geeft. Batterij in en uit helpt idd ook soms bij mij.
De problemen met autofocus doen zich ook voor als ie gewoon op statief staat met de IS uit bijv. Dat de F op 00 springt doet ie ook als ie niet op 400mm staat. Ben nu zelf de draad ff kwijt maar geloof dat de foutcode (bij mij 'error 01' lenscontacten reinigen) zich idd alleen voordoet bij de 400mm stand maar zeker weet ik het inmiddels niet meer.

Een reparateur die ik gebeld heb zei dat mss het diafragma stuk is waardoor je bij een F waarde boven de 5.6 problemen krijgt omdat dan die van de lens in werking treedt. Hij zei me dat te testen door met een hele hoge F-waarde een foto te maken dan zou die moeten blokkeren.. maar het is mij gelukt met een F32 toch nog te kunnen fotograferen én AF werkt dan ook nog gewoon. Ook geen 'error'. Dan denk ik ok, diafragma is niet stuk.

Hij had het er ook over dat er een soort band in zit die uitschuift bij het zoomen en mogelijk niet goed meer werkt. Dus hoe verder je inzoomt hoe meer problemen die 'band' geeft. Mss iets voor je zoon om aan te denken dan.

Een kapotte Image stabelizer is het ook niet want dat geeft hele andere klachten. Deze hangt dan bijv. scheef in de lens waardoor je wazige foto's krijgt. Dus altijd bij vervoer de IS blokkeren zodat ie niet los door de lens kan rammelen.

Teleconverter/extender is het ook niet want heb de klachten ook zonder. Sommige extenders kunnen echter soms data niet goed overbrengen naar de camera. Afhankelijk van het merk camera/lens/extender.

Waar ik ook nog aan zit te denken is het verschil tussen een full-frame lens op een crop-frame camera. En dat dit mogelijk communicatiestoringen geeft tussen lens en camera. Maar een EF lens moet het op elke EF camera gewoon doen aldus de de dealer en Canon zelf.

Maar of ik gelijk heb zal ik binnenkort kunnen beamen hoop ik want ik heb mijn crop-frame camera ingeruild voor een full-frame camera nu. De lens was ook voor m'n oude full-frame camera en daarop werkt hij nog wel perfect. Is echter een antieke camera (1D) met "wél" 4 mp Confused (Pff wat zijn die ontwikkelingen hard gegaan zeg)
Tot op heden nog geen enkele klacht gehad maar ik heb nog geen vliegtuigen gefotografeerd, heb alleen op statief gewerkt (IS uit dus). Wel ingezoomd tot 400mm overigens.

Ze hebben 27 weer in gebruik nu dus kan zo de tuin in rennen en gaan testen maar durf het nog ff niet... Camera is geweldig maar was een hoop geld en dan erachter komen dat de lens tóch naar z'n grootje is zou m'n weekend behoorlijk vergallen dus ik wacht maar even tot morgen met testen denk ik...

Wordt vervolgd...

Click hier voor mijn foto's
renevdwal
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 21:24, 06/07/2015 Reageer met quote Naar boven

Ik had het probleem met een Canon 400D en Tamron lens, vooral bij koud weer (zou het door krimpen van contactpuntjes kunnen zijn) kwam het probleem vaak voor. Mijn vermoeden is dat de lens niet goed aansluit op de body, helaas komt dit dus bij meerdere camera's voor.
Aranca
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 20:55, 16/09/2015 Reageer met quote Naar boven

De nieuwe camera heeft alle lensproblemen opgelost! Very Happy Alle storingen en foutmeldingen zijn weg nu.
Dus blijkbaar lag het niet aan de lens maar aan de camera of idd wat je zegt communicatie/contacten tussen lens en camera.
Heb nu wel een full-frame camera maar m'n oude 100-400 lens werkt hierop perfect!

EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 15:52, 01/01/2016 Reageer met quote Naar boven

Een 100-400 heeft een EF-systeem, passende op ALLE speigelreflexen van Canon....EF-s ben je gebonden aan een Crop-body [ APS-C ].....ikzelf heb de 100-400 met de 70D in gebruik, met veel plezier.
Aranca
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 13:56, 19/01/2016 Reageer met quote Naar boven

Het is idd een EF lens. Dus had hij ook gewoon moeten werken op een camera met EF mount. Dus ook op de 550D. Wellicht lag het gewoon aan de camera dan en had het niks te maken met het verschil tussen crop en full-frame. Wat ik van je begrijp kan een crop-body zowel EF als EF-s aan. Maar een full-frame alleen EF. Gelukkig heb ik geen EF-s lenzen want daar zou ik dus nu niks meer aan hebben dan.

Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie