Forums

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie
Auteur Bericht
jellevandenbelt
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 14:36, 05/08/2012 Reageer met quote Naar boven

Hallo beste mede vliegtuigfans,

Ik heb zoals jullie wisten sinds kort een DSLR gekocht maar had daarbij een vraag..
Als ik op schiphol ben en startende/landende kisten fotografeer welke stand kan ik dan voor de vliegtuigen het beste gebruiken? TV,AV,Automatisch of misschien wel wat anders
Ik denk zelf TV (tijdvoorkeuze) omdat je dat zelf de sluitertijd kan bepalen
Of heb ik dat fout?

Alvast bedankt

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 20:13, 05/08/2012 Reageer met quote Naar boven

Je zit wel goed, sluitertijdvoorkeuze gebruik ik ook het meeste. het juiste diafragma wordt dan zelf gekozen.
Je kan ook met die stand heel mooi snel switshen met sluitertijden, bijvoorbeeld heel snel van 1/600 voor een B737 naar 1/300 of langzamer voor turboprops.... [ prop. blur ]
Merk je nou dat je foto donkerder wordt, doe dan je iso wat omhoog.....iso is je lichtgevoeligheid.....tot 800 iso moet geen inkel probleem zijn, al denk ik dat je daar niet snel aan zal komen met je IS-objectief met gewoon daglicht.
1/30 moet te doen zijn uit de losse hand met IS, ik haal dat onder gunstige omstandigheden zonder IS.

Weet niet of je een sport-stand hebt [ die had ik wel op de EOS 450D ] maar die is ook goed bruikbaar langs de runways.

Diafragmastand of AV is wel handig bij onderwerpen die stil staan en die je mooi scherp op de foto wilt hebben....het onderwerp is dan haarscherp, terwijl de achtergrond vrijwel onherkenbaar is [bokeh ]....misschien niet zo goed te gebruiken op EHAM voor iedereen, maar ik heb wel wat plekken waar het toepasbaar is.....

Ook handig om te weten is dat je je toestel op 'burstmode' kan zetten, dan schiet ie een buffer vol, handig, veel foto's snel achter elkaar.....

Je hebt verder 3 standen voor je Auto Focus, te weten One Shot, AI-focus, AI-Servo......zonder verder in te gaan op wat het precies doet, One shot gebruik je bijvoorbeeld vanaf het panoramadak, stilstaande onderwerpen....je richt, druk half af, hoort piep en drukt af....one shot auto focus....
AI-focus gebruik ik eigenlijk niet, en AI-Servo is handig als objecten bewegen, als je richt en half indrukt hoor je piep en ondertussen beweegd het onderwerp en gaan de AF-punten mee met het onderwerp, altijd scherp dus..... [ niet vanzelfsprekend, maar daar kom je in het veld wel achter Laughing ]

In iedergeval veel plezier, het is een mooie DSLR om mee te beginnen, je kan je lol op....Wink mocht je nog meer willen weten.....ASK!!

D.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
jellevandenbelt
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 21:31, 05/08/2012 Reageer met quote Naar boven

Ja, de sportstand zit er wel op dan ga ik dus TV en sport gebruiken ,
Maar hoe kan je die burstmode instellen?

Image
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 20:22, 06/08/2012 Reageer met quote Naar boven

RTFM Laughing
jellevandenbelt
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 10:03, 20/08/2012 Reageer met quote Naar boven

Dan had ik nog een vraagje

Als ik met fel licht een kist fotografeer dan heb ik vaak dat de kist heel donker wordt afgebeeld
Ik heb het ook al geprobeerd met spotmeting maar dat valt mij ook tegen weten jullie misschien nog een manier om het beter te krijgen?

Thanks Wink

Image
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 11:33, 20/08/2012 Reageer met quote Naar boven

De settings van mijn 7D die ik over het algemeen gebruik op en rond EHAM;

Tv-stand [ sluitertijd kan je dus afregelen ]
Iso 100 [ áltijd de laagst mogelijke Iso gebruiken ]
AI-focus of Servo, maar ga uit van de eerste in 90% van de gevallen.
Lichtmeting: 90% van de tijd 'deelmeting'
Witbalans is eigenlijk een verhaal apart, auto gebruik ik zelden, meestal pak ik een setting die overeenkomt met het weer, of gebruik ik een wit object in mijn directe omgeving. [ denk aan een A4 blaadje die je fotografeert, deze foto kan je vervolgens gebruiken als witbalans-setting voor het moment. vergeet niet dit weer te veranderen als het weer omslaat, of de zon verandert....of een dag later..Wink ]

Bij het afregelen van de sluitertijd pakt de camera het optimale diafragma [ F ] wat erbij past. sluitertijden die ik gebruik liggen tussen ongeveer 1/250s voor turboprops [ dan zie je de beweging van de fanblades ] tot soms wel 1/4000s bij extreem fel [tegen]licht.
Diafragma schommelt tussen F2.8 tot rond de 12 wat ik voorbij zie komen, dit resulteerd in veel of weinig scherptediepte, iets wat je kan gebruiken bij closeups met véél detail.
Het is ook vooral proberen, proberen, proberen.
Het is niet zo dat settings de foto maken, je moet ook geluk hebben en een beetje gevoel voor compositie hebben.
Ik hoor mensen om me heen wel eens over het overbelichten van je foto bij fel licht, je schijnt dan achteraf met wat bewerking die overbelichting te kunnen wegpoetsen, maar hier heb je wel RAW voor nodig.
Ik heb hier verder geen ervaring mee.
Op mijn andere body [ 450D ] gebruikte ik de AEB of belichtingscompensatie nog wel eens, je zag in je zoekertje een balkje van links naar recht waarmee je meteen resultaat zag.
Bij mijn huidige 7D heb je dit natuurlijk ook, maar ik ben er nog niet achter hoe dit in de praktijk snel werkt...Laughing
Nu regel ik die compensatie achteraf in Canon DPP, de software die bij je body geleverd zit.
Werkende in RAW-formaat kan je behoorlijk wat wegpoetsen en opkalefateren!
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 11:41, 20/08/2012 Reageer met quote Naar boven

jellevandenbelt schreef:
Ja, de sportstand zit er wel op dan ga ik dus TV en sport gebruiken ,
Maar hoe kan je die burstmode instellen?

Ben je er al achter?
Vergeet niet dat je accu zo wel sneller leeg gaat, en je moet eventjes kijken wat de maximale buffer van je body is, anders sta je zo in de burst stand te schieten en juist op het moment dat je wilt schieten is je buffer vol.... Laughing
Zal wel loslopen, als je met JPEG schiet, RAW wordt een ander verhaal...Wink
Ik zie trouwens in mijn eerdere bericht dat ik zeg dat ik AI-focus niet gebruik, ik bedoelde AI-servo....Wink
jellevandenbelt
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 12:52, 20/08/2012 Reageer met quote Naar boven

Ja ik snap hem
Maar nog een vraag
Als ik vliegtuigen fotografeer met een felle achtergrond zoals zon achter decwolken dan heb je een wit achtergrond maar die is heel fel als ik dan een kist fotografeer is de kist heel donker weten jullie wat ik daaraan kan doen? Ik heb het al met spotmeting geprobeerd maar dat viel ook tegen

Alvast bedankt

Rolling Eyes

Image
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 15:35, 20/08/2012 Reageer met quote Naar boven

Een andere plek zoeken, er is teveel tegenlicht.
Anders blijven proberen.
jellevandenbelt
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 15:53, 20/08/2012 Reageer met quote Naar boven

Okeej bedankt voor de info ik ga het proberen Wink

Image
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie