Forums

Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie
Auteur Bericht
Kevin
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 18:45, 24/08/2010 Reageer met quote Naar boven

Hallo,

Ik wil graag een nieuwe lens voor mijn Canon 350D, ik heb nu alleen mijn 18 - 55 mm lens "en das nie vee" das dus gewoon niks als je bij de Kaagbaan staat). Nu wil ik dus weten, denken jullie dat een "Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM" een goede keus is om mee te spotten op lange afstand?

Gr, Kevin Nobel
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
Daniel
Admin
Admin

BerichtGeplaatst: 20:24, 24/08/2010 Reageer met quote Naar boven

Hoi Kevin,

18-55 mm is inderdaad niet veel voor Schiphol. Wel perfect voor musea en statis displays op airhows.
100-300mm kom je een eind mee. Afhankelijk van waar je staat en op welke hoek je je foto's neemt is het misschien en beetje krap voor turboprops (Dash 8, ATR42 en 72, etc.). Alles wat groter is moet prima lukken. Let wel dat deze lens geen beeld stabilisator heeft, dus als het wat donkerder wordt, en je langere sluitertijden krijgt dat het iets lastiger wordt om de beelden scherp en onbewogen te houden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je nog meer informatie willen, vraag dan gerust.

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
Kevin
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 15:15, 25/08/2010 Reageer met quote Naar boven

Hallo Daniel,

Ik zou ook liever een wat grotere willen hebben, maar dat hoger als 300 mm beter zou zijn is ook aan de prijs te merken.

Mocht iemand een goede winkel of webshop weten waar ik ook grotere lenzen onder de 750 Euro kan kopen dan hoor ik het graag.

Gr, Kevin Nobel
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail MSN Messenger
Daniel
Admin
Admin

BerichtGeplaatst: 18:29, 25/08/2010 Reageer met quote Naar boven

Als je 50 euro extra hebt, heb je een nieuwe sigma 150-500, let wel, deze is nog al zwaar in gewicht. http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1322043/sigma_150-500mm_f_5-63_dg_os_hsm_canon.html

Anders nog:
Sigma 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM Canon

Of een occasions:
Canon EF 35-350mm F3,5-5,6 L USM

Image
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht Verstuur mail Bekijk de homepage MSN Messenger
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 21:56, 27/08/2010 Reageer met quote Naar boven

Een andere optie is, mits je F-lens gebruikt [ vaste brandpuntsafstand ], een zogenaamde 'extender' of 'teleconverter'....

Quote:
Canon gebruikt de naam Extender voor zijn teleconverters. Deze hoogwaardige accessoires vergroten de effectieve brandpuntsafstand van een gekoppelde lens met 1,4x of 2x. Een 200-mm lens met Extender 1.4x heeft een effectieve brandpuntsafstand van 280 mm: met de Extender 2x wordt dit zelfs 400 mm. Extenders zijn alleen te gebruiken op EF-lenzen, waaronder de EF 70-200mm f/2.8L USM, EF 70-200mm f/2.8L IS USM, EF 70-200mm f/4L, EF 100-400mm f/4.5-5.6L USM, EF 400mm f/4 DO IS USM en de lenzen met vaste brandpuntsafstand uit de L-serie van 135 mm of hoger.

Je hebt dus wél een redelijk duur objectief nodig wil je hiervan gebruik kunnen maken, het is een soort van tussenring, tussen je body en je obectief in. google maar eens prijzen van genoemde objectieven.

Om op je vraag te beantwoorden, ik gebruik hetzelfde objectief zónder usm en ben best tevreden over mijn resultaten.
Usm is de manier van scherpstellen, in dit geval dmv een 'ultra-sonic-motor'...
Wat ook gezegd werd, geen IS is een nadeel als je in de vroege avond [ zoals vandaag ] wil schieten, scherpstellen gaat redelijk moeizaam, en er is veel ruis aanwezig, ondanks de lage iso die ik gebruik. er komt gewoon te weinig licht het objectief in....

Ikzelf hoop over een paar weken meer bereik te kunnen kopen, hangt af van budget maar wil minimaal 400mm, zit te denken aan een L van Canon, gebruikt......dan is het redelijk betaalbaar.....
Bekijk gebruikers profiel Stuur privébericht
jeroenb
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 20:53, 30/08/2010 Reageer met quote Naar boven

Hoi Kevin,

Ik ben onlangs weer begonnen met luchtvaart(hobby)fotografie (jeugdliefde weer opgepakt!) en heb veel objectieven vergeleken om in combinatie met m'n 450D te gebruiken. Een (volgens vergelijkingssites) goede en nog betaalbare lens is de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (google maar, dan zie je wat ik bedoel). Bij Konijnenberg kost deze nu 479 euro. Deze heeft wel beeldstabilisatie en dat is mijns inziens wel een groot voordeel omdat je de mooiste foto's meestal niet in het felste licht maakt, ook is deze niet te zwaar. Als je trouwens een lens met stabilisatie koopt check dan wel of die lens geschikt is voor "panning" (deze is dat). Wanneer je dan "meetrekt" met het vliegtuig wordt die beweging niet gecompenseerd.

Met betrekking tot 300mm of meer. Voor verkeersvliegtuigen kom je echt een heel eind met 300mm (je kunt de foto ten slotte ook nog uitsnijden dan houd je nog best veel "pixels" over tenslotte). Ik heb zelf een 100-400 gekocht om ook de kleinere vliegtuigen bij luchtvaartshows goed te kunnen vangen maar als dat gebruik niet je doel is dan heb je juist wel weer veel aan het extra bereik van 70-100 mm. Dat maakt dat je sneller kunt overstappen op je tele lens en minder vaak hoeft te wisselen. Tot slot: ik vergelijk altijd de sites van Konijnenberg, Foka en Kamera Express.

Succes, Jeroen
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 21:30, 30/08/2010 Reageer met quote Naar boven

Zoals eerder aangegeven ben ik ook aan het kijken voor een ander objectief, ook voor een 450D.
Schiet nu met een 70-300mm zónder IS en usm, en opzich valt het resultaat mij niet tegen, kitlens, zat bij mijn body dus.
Vooral met goed weer zijn de fotos vrijwel altijd scherp, alleen ik mis gewoon een stukje bereik, 300 mm is net te kort om sommige details goed in beeld te krijgen, en 70 is gewoonweg net teveel, vooral als je, zoals ik, met regelmaat langs de polderbaan staat....erg dichtbij dus.

Kleine kisten zijn prima vol in beeld te krijgen, grotere,zoals T7 of de grotere freighters krijg ik gewoon niet vol in beeld met 70-300mm.

Ga er gewoon van uit dat als je geld uitgeeft aan een nieuwe lens, je het beter in 1x gewoon goed kan doen.

Lenzen die veel gebruikt worden in luchtvaartfotografie zijn oa de volgende:

Canon EF 70-200mm f/4L USM CPS € 579,- http://www.digicamshop.nl/product/23570/49283/2164/category-70366-spiegelreflexcamera-s/canon-ef-70-200mm-f-4l-usm-cps.html

Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM € 1399,- http://www.digicamshop.nl/product/23578/49283/2164/category-70366-spiegelreflexcamera-s/canon-ef-100-400mm-f-4-5-5-6l-is-usm.html

Sigma DG 150-500mm f/5-6.3 APO OS HSM Canon € 829,- http://www.digicamshop.nl/product/67062/49283/2164/category-70366-spiegelreflexcamera-s/sigma-dg-150-500mm-f-5-6-3-apo-os-hsm-canon.html

Sigma DG 70-300mm f/4-5.6 OS Canon € 339,- http://www.digicamshop.nl/product/79264/49283/2164/category-70366-spiegelreflexcamera-s/sigma-dg-70-300mm-f-4-5-6-os-canon.html

Een leuke toevoeging is een tussenring, zoals deze;

Kenko Tussenringenset Canon EF + EF-S € 159,- http://www.digicamshop.nl/product/75208/49283/3565/category-70366-spiegelreflexcamera-s/kenko-tussenringenset-canon-ef-ef-s.html

Het mooie van deze tussenringenset [ extender ] is dat ie voor vrijwel elke lens van Canon met ef/efs gebruikt kan worden.
Tussenringen gebruik je als je bereik tekort is, 70-300mm wordt met een tussenring van 1.4x ongeveer 100-450mm, een aanzienlijke verbetering dus.
Alleen, als je goedkoop glas gebruikt zal je dat zeker zien in je plaatjes.

Ikzelf ben er nog niet helemaal uit, mijn lens is opzich bruikbaar, maar wil betere kwaliteit en een beter bereik.

Je kan, net als ik, ook kijken in een lokale fotozaak, hier hebben we een hele groot met een groot assortiment gebruikte lenzen, uiteraard uit de winkel, dus gewoon met garantie! kan veel schelen.

Succes,

Dennis
EHAM36L
DPS Lid
DPS Lid

BerichtGeplaatst: 21:35, 30/08/2010 Reageer met quote Naar boven

jeroenb schreef:
Als je trouwens een lens met stabilisatie koopt check dan wel of die lens geschikt is voor "panning" (deze is dat). Wanneer je dan "meetrekt" met het vliegtuig wordt die beweging niet gecompenseerd.

De Sigma Dg 150-500mm heeft een modus speciaal voor bewegende objecten, hierbij worden de verticale beeldlijnen/pixels gecorigeerd, de horizontale worden intact gelaten.
Lens is alleen wat duurder dan de Canon, maar daar is het eindresultaat ook naar..Wink
Berichten van afgelopen:      
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie       Dutch Plane Spotters Forum Index -> Fotografie