Hoe word ik Piloot?

Het is de ambitie van vele mensen om verkeersvlieger te worden, maar hoe doe je dat eigenlijk? In dit onderdeel wat informatie er over.

Wat doet een piloot?

Als je denkt dat een piloot alleen maar vliegtuigen rond vliegt, dan heb je het fout, er is namelijk veel meer dan alleen vliegen. Voor de vlucht begint het moet je als piloot goed voorberijd zijn, zo moetje bijvoorbeeld kennis hebben van de nieuwste NOTAM’s (Notices To Airmen), het weer en routes klaar hebben. Tijdens de vlucht zelf zijn er ook velen dingen die in de gaten gehouden moeten Hoe word ik Piloot? worden, voorbeelden hier van zijn, Air Traffic Control (ATC) of terwijl de luchtverkeersleiding, de Traffic Collision Alerting System of terwijl een systeem dat waarschuwt als andere vliegtuigen te dicht in de buurt komen, de hoogte, de lucht snelheid, de houding van het vliegtuig tegenover de horizon, navigatie en zo kan ik nog wel even doorgaan. De Gezagvoerder (Captain) is ook verantwoordelijk voor de veiligheid van alle passagiers. In de cockpit zijn er twee rollen: Pilot in Command en Pilot Flying. Dit hoeven niet de Captain en Copiloot te zijn.

Kwalificatie Eisen

Om piloot te zijn heb je minimaal een afgeronde HAVO of VWO opleiding nodig hier bij zijn de vakken wiskunde, natuurkunde en engels essentieel. De profielen Natuur & Techniek en Natuur & Gezondheid voldoen hier aan. Ook met een HBO opleiding met overeenkomende vakken pakketten komt u in aanmerking. Veder is er een minimale leeftijd grens van 17 jaar en een maximale richtlijn van 28.

Het Selectieproces

Het Selectieproces varieert van vliegschool tot vliegschool. Maar over het algemeen ziet het er zo uit: er zijn 4 verschillende onderdelen. Een psychologisch en sensomotorisch onderzoek, hier zijn onderdelen zo als Logisch redenering vermogen, ruimtelijk inzicht, technisch inzicht, woord analogieën, rekenvaardigheid, een kompas test, een Persoonlijk interview en een groepsproject. Veder is er ook een praktische aanlegtest in een flight simulator. Hier word getest hoe snel je leert en niet hoe goed je kunt vliegen, dus kan ervaring van bijvoorbeeld Microsoft® Flight Simulator tegen je werken sinds je dan een hoger instap niveau hebt. en dus minder kan leren. Er is ook een Vliegmedische keuring, hier zijn onderdelen zo als een urinetest, bloedonderzoek, bloeddruk, een uitgebreid oogonderzoek, Elektrocardiogram, ooronderzoek en een gesprek en onderzoek door een dokter. En als last een gesprek met de leiding van de vliegschool. Veel van deze fases worden gedaan bij externe bijrijven in opdracht van de vliegschool. Het ziet er allemaal uit als of er gezocht word naar een perfect persoon, maar vergeet niet, die bestaat niet en veel van de eigenschapen waar naar gezocht word kan je aan werken.

Hoe ziet een opleiding er uit

Een opleiding tot veerkers vlieger duurt ongeveer 2 jaar. In die tijd zou uw diversen brevetten en ratings moeten halen, zo als:

Private Pilot Liecence (PPL)

Hier mee kunt u en een motoriek vliegtuig mee vliegen, aangezien dat het weer goed genoeg is voor Visual Flight Rules (VFR), met een Instrument Rating (IR) er bij kan dit ook met slecht zicht.

Commercial Pilot Liecence (CPL)

Als houder hier van mag je actieve zijn in de commercieel kleine luchtvaart.

Airline Transport Pilot Liecence (ATPL)

Dit brevet komt volledig van theorie, maar geeft wel de mogelijkheid, in combinatie met de ander brevetten en ratings de mogelijkheid om verkeersvlieger te worden. Verder zijn er nog rating zoals Singel Engine Rating (SE), Multi Engine Rating (ME), Instrument Rating(IR) en de Multi Crew Cooperation. Hier naast is ook nog een Type Rating nodig, dus bijvoorbeeld voor een Airbus A320, Boeing, ATR 72, etc.

Zo als ik eerder al zei, de opleiding duurt 2 jaar en in deze tijd zal vaak theorie tegelijk gedaan worden met praktijk. De ATPL theorie is het grootste gedeelten aan, hier bij zijn de onderdelen Air Law, Aircraft General Knowlage, Flight Performance & Planning, Human Performance & Limitation, Meteorology, Navigation, Operational Procedures, Principles of Flight en Communiction.

Wat kost het

Een opleiding kost gemiddeld 100,000 euro. Dit is een richt prijs, het varieert altijd (i.v.m. brandstof prijzen etc.). De meeste mensen kunnen dit niet betalen en moeten dus naar de bank voor een lening, dit kan geregeld worden bij de volgende Nederlandse banken: ABN Ambro, ING Bank en de Rabobank. Sommigen vliegscholen hebben ook een garantie fonds, hier mee word een financiering regelen steeds makkelijker.

Links

Martinair Vliegschool
KLM Flight Acadamy
CAE Nederlandse Luchtvaart School
Informatie SelectieVliegscholen
PPL Theorie Online
EPST

Door: Daniel Blok