Boeing 747 LCF

art_-_boeing_747_lcf_400Large Cargo Freighter

De Boeing 747 Large Cargo Freighter ook wel de 747-LCF genoemd. Is speciaal gebouwd om onderdelen van de nieuwe Boeing 787 te vervoeren. Omdat de onderdelen over de hele wereld gemaakt worden moeten ze door een verlengde Boeing 747 vervoerd worden. Dit vrachtvliegtuig was voorheen een ex 747 van Eva Air. De 747 worden in Tapei (Taiwan) omgebouwd tot 747-LCF. De eerste 747-LCF kwam op 19 september 2006 aan op Everett De vlucht van Taiwan naar Seattle nam iets meer dan dertien uur in beslag. Volgens testvliegers vloog de 747- 400 LCF naar behoren. Dit jaar volgt nog een tweede LCF hetzelfde traject, gevolgd door een derde in 2007. De eerste twee LCF’s worden na certificatie volgend jaar door Boeing in gebruik genomen. Ook krijgen de toestellen een scharnierend staartstuk, waardoor 787-rompen zo in het toestel kunnen worden geschoven. De laadruimte van de LCF bedraagt 1845 kubieke meter, 300% meer dan de ‘gewone’ Boeing 747- 400 Freighter. Veel extra ruimte dus. Het toestel staat momenteel in Everett waar een van de Boeing fabrieken gevestigd is. Het toestel staat daar om proeven met het draaiende staartstuk van deze speciale 747-versie te doen. Deze verliepen volgens Boeing goed. Op 9 september 2006 maakte de 747-LCF haar eerste vlucht. Het toestel onderging sinds de eerste vlucht 55 vlieguren en 270 uur grondtesten. De 787 is een nieuw toestel van Boeing. Deze is nog in ontwikkeling. Er zullen drie versies komen: een standaardversie, stretchversie en een verlengde versie. De Boeing 787 zal worden aangestuwd door krachtige en zuinige motoren van General Electric, namelijk de Genx. In standaardversie van Boeing 787 zullen minstens 200-250 passagiers kunnen zitten. De stretchversie van de Boeing 787 zal een capaciteit van 250-300 passagiers hebben en de verlengde versie 300-350 passagiers. Tot nu toe zijn er al meer dan 370 toestellen besteld, in 2 jaar tijd. Het eerste prototype zal in 2007 zijn eerste vlucht maken.

Foto: Boeing Media