Marinair Comfort Class op A320

art_-_martinair_comfort_classt_400De Comfort Class is vanaf begin november niet alleen in de Boeing 767 op intercontinentale vluchten van Martinair beschikbaar, maar ook op de kortere Europese vluchten. Zoals Turkije, Griekenland en Egypte. De PH-MPD werd woensdag 8 november onder handen genomen en de PH-MPE op donderdag 9 november. De derde Airbus A320 van Martinair (PH-MPF) word op dit moment tijdens de C-check in Shannon (Ierland) van binnen verbouwd.

De 45 stoelen van de voorste 9 rijen werden op de juiste afstand geplaatst, waarvoor 8 rijen met 48 toestellen in de plaats kwamen. Ook de panelen boven de stoelen werden op de juiste afstand gezeten, waardoor bijvoorbeeld het licht op je krant of boek schijnt in plaats van in je nek. In totaal zijn er nu 174 in plaats van 180 stoelen in het toestel voor de korte afstand.

De passagiers in de Comfort Class hebben 10% meer beenruimte dan in de standaard Economy Class. Om meer comfort nog eens te benadrukken, krijgt de passagier een extra gratis (alcoholisch) drankje en een gratis oortelefoon. Ook is de Comfort Class door middel van een gordijn een aparte cabine geworden. De upgrade wordt aangeboden voor de vaste prijs van €25 persoon per enkele reis bovenop het standaard Economy Class tarief.

Martinair breidt met ingang van het zomerseizoen 2007 de Comfort Class in de Boeing 767’s ook uit met 19 plaatsen. De nieuwe plaatsen komen in plaats van de huidige Star Class stoelen. Sinds de introductie van de Comfort Class in november 2005 is de vraag naar deze klasse erg groot. De prijs/ prestatieverhouding is voor de passagiers van Martinair zo aantrekkelijk, dat dit ook ten koste gaat van de Star Class.

De Star Class paste eigenlijk nog maar bij een beperkt aantal bestemmingen in het Martinair netwerk, zoals Florida. Gevolg is dat de totale kosten van het Star Class-product nauwelijks worden goedgemaakt met de opbrengsten. Het grote succes van de Comfort Class heeft er toe geleid dat de Star Class nu geheel word afgeschaft. De Comfort Class spreekt een veel groter deel van de Martinair passagiers aan, waarvan de resultaten dit eerste jaar het bewijs zijn. De vervanging van de klassen is één van de additionele aanpassingen die er voor moeten zorgen dat het passagiersvervoer in 2007 winstgevend kan worden gevlogen.


Foto: Joost van Doorn