De Komst van de Super Jumbo

art_-_a380-2_400

Click hier voor meer informatie voor het A380 bezoek van 15 juli op Schiphol

U kent hem vast wel! De Airbus A380. Het grootste passagiers vliegtuig die in drie klassen 555 passagiers over een afstand van 15.000 km vervoeren. Eventueel kunnen in charterconfiguratie ook 840 passagiers tegelijk vervoerd worden. Het vlaggenschip van Airbus dus. Pas na jaren van studie op het toen nog als A3XX aangeduide ontwerp, hakte Airbus Industrie eind 2000 de knoop door en besloot het de luchtreus definitief te gaan ontwikkelen en bouwen. De Airbus A380 loopt nu nog in test fase. Maar binnenkort krijgt hij zijn certificaat! Dat zal volgens de geruchten rond 15 december gebeuren. Maar de test fase en de productie van het grootste passagiers vliegtuig verliep niet helemaal soepel. In dit artikel vertellen wij wat de Airbus A380 al aan test fases heeft gedaan. En natuurlijk vertellen we over de productie.

Het begon allemaal in de jaren 90. Airbus wilde het grootste vliegtuig ter wereld maken. Maar dat niet alleen. Het vliegtuig moest ook erg lux worden! Voor de lange afstands vluchten. Maar ook

McDonnell Douglas bleef niet stil zitten. Dat nu overigens Boeing heet. Waren bezig met het ontwikkelen van het grootste toestel ter wereld. Het zou het type McDonnell Douglas MD- 12 moeten worden. Maar aan dit plan kwam al snel een einde. Toen ze erachter kwamen dat het niet mogelijk was. Omdat hij te zwaar werd.

De Airbus A380 kent voorlopig maar één versie: de Airbus A380- 800. Er komt ook een vrachtversie (A380F), die inmiddels is besteld door UPS en het leasebedrijf ILFC. Airbus werkt momenteel met man en macht aan de productie van de Airbus A380. Die niet helemaal soepel loopt. En al meerdere vertragingen heeft opgelopen. Begin 2005 zat men nog in de testfase waarbij men de krachten simuleert die een vliegtuig gedurende zijn volledige dienstperiode ondergaat. Op 27 april 2005 heeft de eerste testvlucht plaatsgevonden vanaf het Airbusvliegveld in Toulouse (Frankrijk). Deze datum staat bij vele vliegtuig liefhebbers nog vers in het geheugen geschreven.

Productie

De productie liep in het begin al niet helemaal lekker. Airbus kwam elke keer weer dingen tegen wat het weer moeilijker maakte. Zoals het Transport van de onderdelen. Want zoals vele weten wordt de Airbus A380 niet helemaal in Toulouse gemaakt. In Engeland wordt bijvoorbeeld de vleugels gebouwd. De cabine wordt geïnstalleerd in Duitsland ( Hamburg) Airbus heeft voor deze productie verschillende "Hangars" laten bouwen. Maar deze onderdelen moesten natuurlijk ook vervoerd worden. Helaas was Airbus speciale vrachtvliegtuig genaamd de "Beluga" te klein om romponderdelen voor de Airbus A380. De Beluga kan wel de staart van de superjumbo vervoeren. Dat was natuurlijk een grote tegenvaller voor Airbus. En hier moesten ze natuurlijk ook weer een oplossing op vinden. Als oplossing voor dit probleem. Kocht Airbus verschillende vrachtschepen om de onderdelen te vervoeren. Maar er liep geen rivier naar de Airbus fabriek waar de superjumbo in elkaar word gezet. Dus moesten ze nog vele kilometers afleggen via de weg. Dit gebeurde met speciale trucks. Nadat ze zijn aangekomen in Toulouse, waar de Airbus Fabriek is gevestigd. Moet de Airbus A380 nog in elkaar gezet worden. Dit gebeurde in een Gigantisch gebouw! Die wel 50 meter hoog is!

Op dinsdag 18 januari werd de superjumbo aan de wereld gepresenteerd. Met 4.500 genodigden en 950 journalisten. Het was een groot spektakel met een ceremoniële lichtshow met ballet, eigentijdse muziek en lasershoweffecten. Ook waren er 4 regeringleiders aanwezig. De dag erna was er gelijk veel werk aan de winkel. Want de Superjumbo moest in Maart zijn eerste testvlucht maken. Maar dit werd uitgesteld tot 27 april 2007.

Ook Nederland werkt mee aan de bouw van deze luchtreus! Onder andere Stork. Die het product Glare levert aan Airbus. Dit product is ontwikkeld samen met de TUI Delft. Glare is een soort "verbeterd aluminium", bestaat uit verschillende lagen: eerst een dunne laag aluminium, dan een dunne laag van sterke glasvezels en dan weer een laag aluminium. Het materiaal is een succes in de vliegtuigindustrie. De eerste Glare-fabriek, van Stork, opende in 2004 haar deuren in Papendrecht en op dinsdag 19 januari 2005 werd de eerste Airbus A380, mét Glare, gepresenteerd aan de wereldpers. Airbus biedt de A380 aan met twee motoropties: de Rolls-Royce Trent 900 en de GP7200 die door General Electric en Pratt&Whitney gezamenlijk is ontwikkeld. Vrijdag (25 augustus) heeft voor het eerst een Airbus A380 met motoren van Engine Alliance het luchtruim gekozen. Deze testvlucht duurde totaal 4 uur en 10 minuten. Als gevolg van tegenvallers wordt de eerste Airbus A380 niet in het voorjaar van 2006, maar pas aan het einde van 2007 afgeleverd aan Singapore Airlines.

Nederlandse bedrijven die meewerken aan de Airbus A380

  • ADSE
    Engineering capaciteit.
  • AmEuro Metals
    Levert diverse metalen ten behoeve van de Airbus A380 t.b.v Airbus A380 leveranciers.
  • ATS Kleijzen
    Mallen voor de Airbus A380 tooling.
  • Eldim (Sulzer Metco Turbine Components)
    Rond de 2% deelname in beide motortype.
  • NLR
    Deelname aan het Magaliner barrel kwalificatie testprogramma bij Airbus in Hamburg. In het Nederlands Glare onderzoeksprogramma.
  • Stork
    Producent van Glare

Vertragingen

De eerste leveringen waren oorspronkelijk gepland eind 2006, maar in juni 2006 werd dit met een half jaar uitgesteld vanwege problemen met de productiecapaciteit. Het testen van het vliegtuig lopen naar verluidt zonder problemen. In september 2006 maakte Airbus bekent dat de levering van de A380 met 6 maanden tot een jaar extra is uitgesteld. Dit i.v.m. problemen aan de bekabeling van het toestel. Singapore Airlines zou haar eerste Airbus A380 dus pas in Oktober 2007 in gebruik nemen. Gedupeerde vl iegmaatschappi jen kunnen bij Airbus een schadevergoeding aanvragen. Dit gebeurd in vorm van geld. Onder andere luchtvaartmaatschappij Qantas ontving een schadevergoeding van 62 miljoen euro. Rolls-Royce heeft de productie van haar Airbus A380 motoren tijdelijk stil gelegd omdat, de productie vertragingen heeft opgelopen. Fedex annuleerde als eerste Airbus A380 klant haar orders. Het ging om 10 A380F (freighter) orders. Volgens Fedex zouden de bestelde 10 A380F’s te laat komen. Omdat Fedex snel groeit hebben ze snel nieuwe vliegtuigen nodig.

Tests

De Airbus A380 heeft al verschillende testen ondergaan. Volgens Airbus zijn deze allemaal succesvol verlopen. Deze testen hebben volgens Airbus goed resultaten geleverd. Ook de evacuatie test verliep zonder problemen. De 873 "passagiers" moesten binnen de daarvoor gestelde negentig seconden via de emergency slides het toestel verlieten.De noodglijbanen waren toen echter al voor de test opgeblazen. Tijdens de "emergency slides" test gingen alle zestien "emergency slides" uitsluitend met behulp van interne accu′s in één keer opgeblazen. Nog nooit eerder werden in een vliegtuig zoveel "emergency slides" tegelijkertijd opgeblazen.

De Airbus verwacht half december in het bezit te komen van de certificeringspapieren voor de sumerjubo. De Airbus A380 is nu bezig met zijn "Technical Route Proving" die zal tot eind November duren. Tijdens de "Technical Route Proving" vliegt de over de hele wereld als één van de laatste voorbereidingsstappen naar de typecertificering. Dit zijn allemaal lange vluchten.Gedurende de vluchten, die achttien dagen in beslag nemen, zal de Airbus A380 tien verschillende luchthavens aandoen Onderweg wordt getest hoe de superjumbo zich gedraagt tijdens commercieel gebruik. In totaal worden tijdens de test 150 vlieguren gemaakt. De A380 doet onder meer Singapore, Seoel, Hongkong, Tokio Narita, Guangzhou, Beijing en Shanghai aan.

Orders

Tot nu toe heeft Airbus 166 orders ontvangen voor de Airbus A380. Waarvan er 15 voor de vrachtversie zijn. Emirates is de grootste klant voor de Airbus A380 met een order voor maar liefst 45 Superjumbo′s! Waaronder 2 Airbus A380 vrachtversies (A380F) Maar die orders werden later omgezet in de passagiers versie. De laatste order ontving Airbus van Qantas. Die heeft zondag 29 oktober 2006 een order voor 8 extra Superjumbo′s geplaatst. Airbus moet nu 420 A380′s verkopen om quitte te spelen. Dat waren er eerder nog 270. Willie Walsh van British Airways heeft aan de Duitse krant Handelsblatt gemeld dat het zo goed als zeker is dat British Airways de Airbus A380 zal gaan kopen. Het zou om meer dan 10 toestellen gaan. Het dubbeldeksvliegtuig kost ongeveer 244 miljoen euro per stuk. Airbus verwacht meer orders te ontvangen door Aziatische luchtvaartmaatschappijen. Vanwege de sterk groeiende economie.

Cabine

De Airbus A380 kan in drie klassen 555 passagiers over een afstand van 15.000 km vervoeren. Eventueel kunnen in charterconfiguratie ook 840 passagiers tegelijk vervoerd worden. Alle bestelde vliegtuigen die Airbus tot nu toe heeft ontvangen, worden uitgerust met de 555 configuratie. De toestellen die besteld zijn zullen dus lux uitgerust worden. De cabines worden geïnstalleerd in de Airbus fabriek in Hamburg (Duitsland). Ook is er een VIP versie van de Airbus A380 beschikbaar. Deze is nog niet besteld en word door Lufthansa Technik verzorgd. Vele mensen staan versteld van de mogelijkheden van de Airbus A380 cabine. Want wat dacht je van een winkel, waterval of een casino?! Virgin Atlantic heeft aangekondigd dat ze hun Airbus A380’s voorzien van een casino! Ook de ramen van de Airbus A380 zijn groter en de romp is breder.

Aanpassingen op het vliegveld

Natuurlijk is de Airbus A380 zwaarder. En moet het vliegveld dat de Airbus A380 gaat ontvangen ook een verstevigde landings/ opstijg banen hebben. En de taxibanen moeten verstevigd en verbreed worden. Sommige luchtvaartmaatschapijen laten ook speciaal voor de Airbus A380 nieuwe terminals aanleggen. Met aangepaste gates. Onder andere het vliegveld Dubai Airport (Vergenigde Emiraten). Is al klaar voor de Airbus A380. Want Emirates, de grootste klant van de superjumbo gaat vanaf Dubai Airport vliegen. Dubai Airport is tevens ook de "Hub" van Emirates. Maar ook catringwagens van de Airbus A380 moeten worden verhoogd. Om zo de maaltijden in de superjumbo te krijgen. Nederland heeft ook een gate aangepast voor de Airbus A380. Gate E24 zou volgens medewerkers van Schiphol zijn aagepast voor de superjumbo. Welke luchtvaartmaatschapij op Nederland gaat vliegen is nog niet bekend. De Airbus A380 is op dit moment nog niet interessant voor de Nederlandse maatschappijen KLM of Martinair en beide hebben vooralsnog geen plannen om een dergelijk toestel te bestellen. Wel gaan de geruchten dat Malaysian Airlines met haar Airbus A380 naar Nederland wil komen. "Singapore Airlines heeft geen plannen om de A380 in de nabije toekomst in te zetten op de route naar Amsterdam" Aldus Rene Kater (Senior Marketing Officer) van Singapore Airlines Nederland.

Airbus A380 komt op bezoek op Schiphol Airport?

Omdat Airbus de Airbus A380 test vliegtuigen laat vliegen op luchthavens. Om te kijken of ze allemaal al Airbus A380 klaar zijn. Werd er op verschillende forums gespeculeerd over de komst van de Airbus A380 naar Schiphol Airport. Schiphol Airport heeft laten weten aan Dutch Plane Spotters dat de komst van de superjumbo wel gepland stond. Vanwege het 90 jaar bestaan van Schiphol Airport. Maar dat de komst later verplaatst of geannuleerd is. Ook hebben we contact opgenomen met Luchtvaart Verkeers Leiding Nederland en die kon ons alleen melden dat de Airbus A380 voorlopig niet gepland staat voor een bezoek aan Schiphol Airport.

Toekomst

art_-_a380-1_400In het ontwerp van Airbus is men er steeds van uitgegaan dat er nog een verlengde versie van het toestel zal kunnen worden uitgebracht. De verlengde versie, mogelijk A380-900 genoemd zou 100 passagiers meer kunnen vervoeren, even comfortabel als de A380-800 er 555 vervoert. Of luchtvaartmaatschappijen nog meer capaciteit nodig hebben dan de huidige versie biedt, is nog niet bekend. Maar Airbus zegt alsnog plannen te hebben. Om dit toestel te produceren. Airbus is ook bezig met een Next Generation van de Airbus A320. Airbus best verkochte vliegtuig. Die op Short Haul en Mid Haul gebruikt kan worden. De Airbus A320 kan 180 passagiers vervoeren op een afstand van 7.550 kilometer. Ook is Airbus bezig met een heel nieuw toestel. De Airbus A350. Airbus heeft al verschillende orders ontvangen. Maar veel luchtvaartmaatschappijen kiezen voor de Boeing 787. De concurrent van de Airbus A350. Omdat Airbus van Singapore Airlines en Lease maatschappij ILFC commentaar heeft kregen over het ontwerp. Heeft Airbus een nieuwe versie van de Airbus A350 op de markt gebracht. De Airbus A350 XWB ( Extra Wide Body) Deze heeft een 13 centimetere bredere romp dan de Boeing 787. Zo kent het aangepaste ontwerp grote ramen in de cabine, oplopende vleugels en een veel vochtiger cabine, wat passagiers op prijs stellen.

 

Door: Ramon Pouw & Twan van Gaalen
Fotos: Twan van Gaalen, Airbus / EXM - P.MASCET