Einde productie A300/A310

header1_400Airbus kondicht aan dat het geleidelijk de productie van de A300 en de A310 staakt. Daarmee sluit de Europese vliegtuigbouwer een hoofdstuk in zijn geschiedenis af. De A300 was in 1969 het eerste type dat Airbus lanceerde, gevolgd door de A310 in 1978. Van beide toestellen zijn er in totaal 821 verkocht. Nadat er de aantal jaren steeds minder orders binnenkwamen besloot airbus de productie gelijdelijk te stoppen. Alleen werden er de laatste jaren orders geplaatst voor de vrachtversies van de A300-600.

De laatste twee jaar bouwden 150 Airbus-medewerkers maandelijks één A300/A310. Inmiddels bracht Airbus nieuwe typen op de markt, waarbij met name de A321, de A330/A340 en A350 de A300/A310 langzaam maar zeker overbodig maakten.

De A300 was begin jaren zeventig uniek in zijn soort: het was het eerste tweemotorige ‘widebody-vliegtuig’. Air France nam in 1974 het eerste toestel van dit type in gebruik. De A310, in 1983 voor het eerst in gebruik genomen door Lufthansa en Swissair, was het eerste ‘widebody-vliegtuig’ met een tweemanscockpit. Ook was het de eerste verkeersvliegtuig waarin gebruik werd gemaakt van beeldschermen in de cockpit.

Tot nu toe zijn 802 A300/A310’s afgeleverd, waarvan 547 A300’s en 255 A310’s. Tot en met juli 2007 worden nog negentien A300 freighters afgeleverd aan Federal Express (FedEx), United Parcel Service (UPS) en Galaxy Airlines. Airbus overweegt om een vracht versie van de A330 te produceren. Als vervanger van de A300 freighters.

Ramon Pouw