Een dagje bij: Martinair Vliegschool

Ik was uitgenodigd voor een dagje bij de Martinair Vlieg school op Lelystad, en sinds ik na school piloot wil worden, leek het me leuk om te komen, via Barry Tang, een Chef grondinstructeur & Selectie Coφrdinatie van de vliegschool had ik gehoord dat ik mee zou kunnen vliegen met een instructie vlucht die dag als het weer het toestaat, en daar gaat de groten verassing. De dag de voor zag ik een “VFR”(Visual Flight Rules) boven Nederland Staan op de weer kaart van Jeppesen, dus het weer staat toe dat ik de volgende dag mocht mee vliegen.

De volgende dag vroeg, douche, ontbijten en dan richting Lelystad Airport, een trein te eerder gepakt dan het advies van 9292ov.nl (openbaarvervoer route planner) wat je weet het nooit met de NS (Nederlandse Spoorwegen), en dat was maar goed ook want de trein had een vertraging van 15 minuten, dus zal ik net te laat aan komen bij de Vliegschool – en dat maakt niet een goede eersten indruk als een toekomstige Student daar. Helemaal aangekomen kwam ik alleen maar voor een teleurstelling te staan: de instructeur had zich ziek gemeld dus zat iedereen vast aan de grond. Maar in plaats van vliegen heb ik maar met Frank, een instructeur in opleiding, en rond gekeken op de vliegschool en de vloot langs lopen. Eerst de Socata TB-10 (reg: PH-MLO constructienummer (c/n): 2087, van buiten af, en in de Cockpit – en dit is me eersten keer in een echte cockpit, en het ziet er allemaal bekent uit van Microsoft Flight Simulator – wat had ik zin om gewoon de motor op te starten en weg te gaan vliegen, maar dat zou niet echt goed zijn voor wie dan ook. Dan naar de Socata TB-20 (reg: PH-MLK c/n: 2036), het verschil met de TB-10 is dat die een krachtere motor heeft en is uitgerust met een IFR (Instrument Flight Rules) panel, dus een HSI (horizontal situation indicator) inplaats van een kompas en nog wat meer van die dingetjes. Veder heeft vliegschool ook een Cessna 172 (reg:PH-MDF c/n: 1842) en een Piper PA-44 Seminole (reg: PH-MLN c/n: 4496166).

Vervolgens gingen we naar een klaslokaal om te kijken hoe de opleiding gaat en het zo ongeveer als volgt:

  • het duurt 2 jaar
  • het kost ongeveer €100 000
  • het gaat in 5 Fases ieder met een test
  • De selectie bestaat uit de volgende onderdelen
    • psychologische en senomotorisch onderzoek (waarom wil jij piloot worden)
    • praktische aanlegtest in de simulator
    • vliegmedische keuring (deze haat iedereen die zich aanmeld volgens mij)
    • aanneemgesprek met de schoolleiding
  • Als alles goed gaat krijg je de volgende brevetten en ratings
    • PPL – Private Pilot Licence
    • CPL - Commercial Pilot Licence
    • ATPL – Air Transport Pilot Licence
    • SE – Single Engine Rating
    • ME – Multi Engine Rating
    • MCC – Multi Crew Co-operation (gezien op Schiphol Airport, ook studenten van Martinair Vliegschool)
    • IR – Instrument Rating (IFR)
    • FI – Flight Instructor (optie)
    • Na het halen van de bovenstaande brevetten en ratings kan je moet je ook nog een 'Type Rating' krijgen ( bevoordeeld Boeing 737NG, Airbus A320 etc)
    • Voor een jaar bij Martinair voor een 'loopbaan', zo dat studenten meer vlieguren kunne halen zo dat ze daar na veel meer kans hebben om een baan te krijgen.

Als dit allemaal weinig voor je betekent, dan komt er in een toekomstige nummer van Dutch Plane Spotters Magazine een complete artikel over het worden van piloot. vlieginstructeur, een navigatie vlucht. Om te beginnen gingen Frank en mezelf het vluchtplan maken, het ziet er ongeveer zo uit:

((VFR KAARTJE))

Opstijgen in Lelystad en klimmen naar 1,300 ft (396.24 Meter). Het circuit (Traffic Pattern) uit vliegen en Richting Meppel vliegen en herkenning punten (Wegen, hoogspanning lijnen, treinsporen etc.) op de kaart vinden en vervolgens buiten, en zo je positie bepalen, VFR navigatie dus. Van Meppel gingen we richting Zwolle om de Student ( Instructeur spelend al student) het draaien te laten oefenen en tussen Zwolle meer VFR navigatie. Vanaf Zwolle gingen we een stukje Low Level Navigatie doen, vliegen of 500 ft (152.4 Meter), en dat is echt laag. Low Level Navigation wort normaal alleen maar gedaan als het er echt slecht zicht is, zo dat je als nog kunt vinden waar je bent. Na de Low Level Navigation gingen we weer klimmen naar 1,300 ft, en Met hulp van Lelystad NDB (Non Directional Beacon), ADF navigeren, vervolgens gingen we richting Pampus met behulp van PAM (Pampus) VOR(Very High Freqency Oniderction Radio Range), wat werkt met Radialen en koersen. En toen gingen we al weer richting Lelystad, en ik kon bijna niet geloven dat we bijna een uur in de lucht zijn geweest – het voelde als 15 minuten. De Landing was en beetje anders dan je normaal zou landen: zonder de flight joke, en het vliegtuig besturen met de trim, throttel en rudder (als je dit in FS wilt proberen, met de TB-10: als de binnen komt vlieg je 90 kts, heb je geen flaps en als je er goed voor vliegt gebruik je nog alleen maar de rudder, throttel en trim om op de baan te komen. Bij de tijd dat je bij de baan komt moet zo ongeveer rond om de 70 kts zitten en let op: zonder flaps gaat een Stall erg makkelijk met die snelheid).

Links
Martinair vliegschool