Interview: Martin van Erkel, Piloot 747 KLM

capt_en_co_van_erkel_400Naam: Martin van Erkel
Beroep: Piloot
Luchtvaartmaatschapij: KLM

1. Wilde u vroeger altijd al piloot worden? En waarom?
Nee, pas toen ik ging zweefvliegen werd mijn interesse voor de Luchtvaart gewekt

2. Welke opleidingen heeft u gedaan?
HAVO

3. Welke vliegopleiding heeft u gevolgd?
Sportbrevet in Nederland, Beroepsbrevet in de U.S.A. en in Nederland

4. Hoelang zit u al in het vak?
Vanaf 1976

5. Wat voor werk deed u voor dat u bij de KLM werkte?
Reclame- en rondvluchtenvlieger, Vliegschoolhouder, Vlieginstructeur bij Martinair, Rijksluchtvaartschool, KLM-luchtvaartschool

6.Hoe bent u Bij de KLM gekomen?
Via de KLM-luchtvaartschool

7. Heeft u eigen toestellen in bezit gehad en waarvoor diende het toestel?
Een leasecontract (huur) van een Cessna 152 als lesvliegtuig voor mijn eigen vliegschool

8. In welk vliegtuig heeft u gevlogen?
Veel één-motorige propellor-vliegtuigen (Cessna, Piper, Beechcraft), Beech-Baron, Cessna - Citation , Boeing 747-300, Boeing 737-300/400/800/900, Boeing 747-400

9. Welk toestel is uw favoriet en wat is uw rede?
Beechcraft Bonanza A-33, heel veelzijdig sportvliegtuig: kan langzaam (70 kts) maar ook heel snel (150 kts) en is full aerobatic. Maar de B747 vind ik nog altijd de meest imposante airliner tot nu toe.

10. Wat is uw favoriete bestemming en waarom?
San Francisco. Mooie en gezellige Amerikaanse stad, waar van alles te doen en te beleven valt. In Europa vind ik Bergen (Noorwegen) heel mooi om naar toe te gaan.

11. Welke baan vind u het fijnst om op te landen en waarom?
Curaçao. Altijd mooi weer en de wind steeds in de baan.

12. Bent u wel eens in een gevaarlijke situatie gekomen zo ja welke?
Wel eens een brandje gehad in een Cessna (kortsluiting, achteraf viel het wel mee) en zware turbulentie met hevig onweer. Maar vooral brand vinden de meeste vliegers niet leuk.

13. Kunt u het altijd goed vinden met u medepiloot?
Sommige mensen vind je aardiger dan andere. Maar omdat samenwerking in de cockpit heel erg gestandaardiseerd is gaat het altijd goed.

14. Wat vind u leuker. Landen of Opstijgen?
Opstijgen is leuker, landen spannender

15. Heeft u ook bij een andere airliner gewerkt en zo ja welke?
Alleen bij de KLM

16. Heeft u eens een vergissing gemaakt tijdens het vliegen?
Iedereen maakt fouten en ik dus ook. Maar de kunst is om die fouten weer op tijd recht te zetten. Als je je vasthoudt aan de juiste procedures gaat het altijd goed. In de luchtvaart geen dingen doen, waarvan je de afloop niet kan overzien.

17. Wat doet u in de tijd als u in de lucht zit? En hem op automatische piloot heeft staan?
Dan moeten we opletten of het vliegtuig wel doet waarvoor de A/P geprogrammeerd is. Verder de systemen, het weer en het brandstofverbruik controleren.

18. Wat vind u makkelijker autorijden of vliegen?
Bij autorijden hoef je i.h.a. minder na te denken

19. Heeft u nog tips voor de mensen die piloot willen worden?
Zorgen voor een goede middelbare schoolopleiding (minimaal Havo met Wis- en Natuurkunde). Kijken of je een carrière in de Militaire luchtvaart of Burgerluchtvaart ambieert ( een combinatie kan ook). Omdat het een erg dure opleiding is moet je een school met heel duidelijke en goede toekomstperspectieven uitzoeken. Maar er zijn in – en buiten de luchtvaart ook nog wel andere interessante banen te vinden!

Bedankt voor het interview!
Dutch Plane Spotters.nl Crew